Låg fast månadskostnad och lågt minutpris

Månadskostnaden är 49 kr /mån för dig som har en bredbandstjänst från Bitcom. I jämförelse med exempelvis Telia* som tar 165 kr/mån (fr.o.m 2014-01-01) så blir besparingen 165-49=116 kr /mån . Detta ger en besparing per år med hela 1392 kr enbart på den fasta kostnaden!

Du ringer också hos Bitcom till en låg minutavgift som är 0,14 kr/min inom det fasta nätet i Sverige vilket också är billigare jämfört mot Telia som tar 0,20 kr/min. Vår öppningsavgift är 0,45 kr och Telia tar 0,69 kr.

Behåll dina befintliga fasta och trådlösa telefoner

Med telefoni via Bitcom så behåller du dina befintliga fasta och trådlösa telefoner och ringer precis som vanligt. Du erhåller du en IP dosa från oss som du ansluter mellan ditt bredband och dina telefoner på ett enkelt sätt.

Behåll befintligt telefonnummer

Du behåller ditt befintliga nummer när du byter till oss men kan även välja ett nytt nummer om du önskar. Det finns även möjlighet att få två telefonnummer vilket kan vara en fördel om ni är många som ringer samtidigt.

Nummerpresentation och röstbrevlåda ingår

Nummerpresentation och röstbrevlåda / telefonsvarare mm. ingår helt utan extra kostnad. Dessa tjänster kostar vanligtvis 10-30 kr/mån extra hos andra leverantörer.

Ring helt gratis inom nätet

När du ringer till någon som har Bitcom bredbandstelefoni så ringer du helt utan kostnad! Inga minutavgifter eller uppkopplingskostnader alls.

Vi tar rättvist betalt

Som kund hos Bitcom betalar du inte mer än för den tid i sekunder du pratar i telefonen och inget mer. Hos många andra leverantörer så betalar du för varje hel påbörjad minut eller per intervaller om 10,30 sekunder vilket resulterar i att priset för varje samtal blir högre jämförelsevis, även om minutpriset är detsamma.

Larm & fax

Om du idag har någon form av larmlösning exempelvis trygghetslarm eller inbrottslarm kopplad till det fasta telefonnätet så bör du innan byte till bredbandstelefoni kontrollera med din larmleverantör om ditt larm fungerar med bredbandstelefoni.

*prisjämförelsen med Telia gjord 2013-10-24

Priser och villkor

Abonnemang
Bredbandstelefoni 49 kr/mån (för dig som har Bitcom Bredband
Bredbandstelefoni 79 kr /mån
Röstbrevlåda 0 kr (ingår i abonnemanget)
Nummerpresentation 0 kr (ingår i abonnemanget)
Nummerportering 195 kr
Telefonibox (alt. 1) 495 kr (startavgift)
Telefonibox (alt. 2) 39 kr/mån
Samtalsavgifter
Sverigesamtal 0,14 kr/min
Mobilsamtal 1,49 kr/min
Öppningsavgift 0,45 kr/samtal (gäller även Fast Pris Sverigesamtal)
Prislista utomlands Prislista.pdf (Gäller fr.o.m. 2013-06-01)
Tilläggstjänst
Fastpris Sverigesamtal 40 kr/mån (0 kr/min till fasta nätet, alltid!)

+ Hur aktiverar jag min röstbrevlåda?

Du kan aktivera röstbrevlådan genom att antingen logga in dig på tele.bitcom.se och aktivera den under "Min Profil". Eller så kan du aktivera den genom att följa hänvisningarna du får när du ringer till nummer 133.

+ Vad behöver jag för Bredbandsanslutning för IP-Telefoni?

För en bra samtalskvalité behövs 100kbps och en fast bredbandsanslutning. Vi rekommenderar dock en hastighet på 512kbps, för att det ska fungera fullt ut även när man använder Internetförbindelsen för vanlig datortrafik så som e-post och surfning.

Däremot om du bor i ett hushåll som ingår i ett öppet stadsnät (t.ex Framtidens Bredband, iTUX, Gothnet LAN, ViaEuropa, Svenska Stadsnät i Mölndal), så behöver du inte någon bredbandsanslutning, för där finns det ett separat uttag avsett för IP-Telefoni i din Mediabox/LAN-uttag.

+ Vad innebär "Hemligt" och "Dolt" nummer hos Bitcom?

"Hemligt nummer" innebär att numret rapporteras endast till SOS alarmering, men inte till "Eniro".

"Dolt nummer" innebär att det inte visas på mottagarens display.

Hos Bitcom, kan man ha både Hemligt eller Dolt nummer eller båda två. Meddela oss bara hur du vill ha det, så ordnar vi det!

När du tecknar avtal via www.bitcom.se, så finns på sista sidan (steg 5) en meddelande ruta. Där kan du alltid skriva ett meddelande till oss om du önskar Hemligt och/eller Dolt nummer eller om det är något annat du känner att du vill meddela oss.

+ Går det att ringa telefonbanken och liknande?

Alla tonvalstjänster fungerar precis som på en vanlig telefon.

+ Kan jag ringa SOS-Alarm?

Detta fungerar som vanligt med kortnummret 112. Däremot så har inte Larmcentralen möjlighet att spåra vart man ringer ifrån. SOS-Alarm kommer därför använda den adress som du registrerat telefonnummret på. Om du använder IP-Telefonin på en annan adress är det därför viktigt att ändra den adressen på Kundportalen.

Dock så fungerar inte 112 utomlands.

+ Fungerar IP-Telefonin under strömavbrott?

Nej, detta beror på att IP-Telefonidosan behöver ström för att fungera.

+ Kan jag ringa betalsamtal?

Ja det fungerar precis som vanligt att ringa betalsamtal.

+ Vad finns det för tillägstjänster?

Det finns en mängd olika kostnadsfria tilläggstjänster som man själv kan administrera via sin kundportal. Till skillnad från exempelvis Telia, så ingår t.ex. nummerpresentation och röstbrevlåda i vårt abonnemang. Även ett eget konto till administrationsportalen för hantering av tjänster och inställningar ingår.

+ Kommer jag kunna behålla mitt befintliga telefonnummer?

Ja, man kan flytta (Portera) med sig sitt befintliga telefonnummer från ditt nuvarande bolag till oss.

Har du t.ex. Telia som leverantör idag, så kontaktar du dem och hör vilken uppsägningstid du har.

Om du t.ex har 1 månads uppsägningstid, och tecknar avtal hos oss den 2015-11-03, så anger du startdatum 2015-12-04 (= om en månad) i vår kalender.

Ditt abonnemang hos Telia (Bas) avslutas automatiskt from att du blir kund hos oss.

Har du Tele2, Glocalnet etc, så säger du själv upp ditt abonnemang och anger startdatum hos oss dagen efter ditt nuvarande abonnemang avslutas.

+ Kan jag använda min IP-Telefoni när jag är utomlands?

Det går att använda IP-Telefonin utomlands. Ta bara med dig din IP-Telefonidosa till utlandet och anslut den till en fast Internetanslutning. Koppla sedan in en vanlig telefon och du ringer sedan till Sverige för vanlig Sverigesamtalstaxa (0,14 öre min, eller 0 öre min om du har Fastpris Sverigesamtal). Ingående samtal kostar inget och den som ringer till dig från Sverige betalar bara vanlig taxa inom Sverige.
Tänk på att om du exempelvis är i Spanien så kommer dina samtal till spanska telefonnummer gå via utlandstaxan.

Avståndet och hastigheten över din bredbandsanslutning till Internet när du är utomlands kan göra att samtalskvalitén sjunker en aning.

+ Kan jag ha en extra telefon och ett extra nummer till IP-Telefonidosan?

Ja, du kan ha upp till två telefoner/två telefonnummer kopplat till en IP-Telefonidosa. Ett prisvärt alternativ som passar bra om man ex. har ett mindre företag och önskar ha ett eget nummer eller om någon i familjen önskar ha ett eget abonnemang. Dosan har två separerade telefonuttag som man ansluter till två olika telefoner eller telefonnät hemma.

Alla tjänster som t.ex nummerpresentation och röstbrevlåda mm ingår precis som i ett vanligt
IP-Telefoni abonnemang. Kostnaden för att ha en extra telefon inkopplad samt ett extra nummer är 39 kr/mån (inkl. moms).

+ Fungerar larm / fax tjänster med IP-Telefoni?

Vissa larm och Fax tjänster är inte alltid anpassade för IP-Telefoni, så vi ber er kontrollera med en säljare av produkten om det kommer att fungera tillsammans med IP-Telefoni. Eftersom IP-Telefoni inte fungerar om det t.ex. blir strömavbrott, innebär detta bl.a. att ditt larm inte fungerar.

+ Kostar det något att ringa till andra som har Bitcom IP-Telefoni?

Att ringa till andra som också har Bitcom IP-telefoni är helt kostnadsfritt!

Ingen öppningsavgift eller minuttaxa!

+ Kostar Telefoniboxen något?

Ja, men du kan välja att antingen betala en engångsavgift eller hyra den månadsvis.
I båda fallen så äger Bitcom boxen och den skall i retur efter att abonnemanget avslutas.

+ Måste jag ha Bitcom Bredband för att Bitcom IP-Telefoni skall fungera?

Nej, men om du bor i ett Koaxialnät (Bredband via ett kabel-TV nät och via ett "Cablemodem") så behöver du en fast bredbandsanslutning för att Bitcom Telefoni skall fungera.

Däremot om du bor i ett hushåll som har fiber anslutning (t.ex Framtidens Bredband, Gothnet LAN, iTUX, Open Universe, ViaEuropa, Svenska Stadsnät i Mölndal, Kungälvs Energi etc), så behöver du inte någon bredbandsanslutning, för då finns i ditt fiberuttag, en separat port/uttag, avsedd för IP-Telefoni.

+ Måste jag byta ut mina vanliga analoga telefoner?

Nej, du använder samma telefoner som du hade innan.

+ Kan jag abonnera på er IP-Telefoni om jag har betalningsanmärkningar?

Nej, om du har betalningsanmärkningar så kan du inte abonnera på vår IP-Telefoni.

+ Kan jag välja kvartalsfaktura om jag har er IP-Telefoni?

Nej, eftersom vi fakturerar rörliga avgifter månadsvik i efterskott så kan man inte ha kvartalsfaktura.

Du kan välja mellan månadsfaktura eller autogiro, månadsvis.

+ När gäller Ångerrätten?

Ångerrätt utan kostnad gäller i 14 dagar from att beställningen är bekräftad.

Därefter kommer kostnader som orsakats av din beställning att debiteras som t.ex

Portering (om den är gjord) 195 kr
Frakt 125 kr
Ev administrativa kostnader (om ett konto har hunnits skapats mm)

Makulering av beställning skall kan mailas till kundtjänst: kundservice@bitcom.se

+ Hur spelar jag in mitt röstmeddelande?

För att spela in ett röstmeddelande så ring till 133 från din hemtelefon. Tryck på snabbval 9 och följ anvisningarna.

+ Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda?

Du lyssnar av din röstbrevlåda genom att ringa 133.
Du kan även lyssna av dina röstmeddelanden genom att logga in på tele.bitcom.se

  • 1. Telefoni
  • 2. Personuppgifter
  • 3. Bekräftelse

Telefoni

79 kr/mån bind. tid 12 mån

Ring billigare och smartare!

Använd dina befintliga telefoner

Ring som vanligt med dina fasta och trådlösa telefoner som du redan har.