Bredband

Att byta upp din hastighet kan vi kostnadsfritt i regel göra med kort varsel (dagtid, vardagar). Du får då på nästkommande faktura en tilläggsdebitering för mellanskillnaden under dessa dagar.

Har du Autogiro, så återkommer vi i god tid innan med det exakta dragningsbeloppet som kommer att göras den månaden samt följande månader.

Att byta ner din hastighet kan vi kostnadsfritt göra nästkommande månadsskifte (beroende på om din debitering för nästkommande månad är skapad eller ej).

Har du autogiro, så återkommer vi därefter med det nya dragningsbeloppet som gäller efter bytet.

I de fibernät där det finns en startavgift, så får man betala denna vid flytt.

Kontakta oss gärna så snart du har din nya adress så ser vi direkt om du kan flytta med dig abonnemanget och om/vad det eventuellt kostar, eller om du måste avsluta det.

Om du inte själv kan aktivera en tjänst via en portal, så kan du teckna ett avtal på vår hemsida www.bitcom.se. Tjänsten kopplas då oftast in samma dag eller dagen efter beroende på om det är en helg eller vardag.
Om du bor i ett flerfamiljshus, så tänk på att ange ditt Produkt/Objekt/Gamla lägenhetsnummer när du gör beställningen. Det kan stå på din dörr.
Nummer som 1104, 1301 osv är Skatteverkets placeringsnummer och är oftast inte ert rätta lägenhetsnummer.

Om ni önskar Autogiro/E-faktura, så kan ni lättast lämna ert medgivande via www.autogiro.se

Skaffa autogiro via din internetbank:
Leta där reda på ”Autogiro” och ange ange sedan ”Bredbandig” som företagsnamn, så bör ni få upp t.ex:
“BITCOM” eller ”BREDBANDIG IT-COMMUNICATION GBG AB” – Bg 5678-7039 (beroende på vilken bank man har)
Ert kundnummer (vilket INTE behöver vara 8 siffror som det ibland står) ser ni ovanför och man kan även ange ett personnummer.
Efter att ert medgivande är klart med Bankgirocentralen, så kommer ni att få besked från oss när pappersfakturering
upphör och Autogirot träder ikraft istället! Så länge ni får en pappersfaktura, ber vi er att betala in den.

Skaffa E-faktura via din internetbank:
Leta där reda på ”e-faktura” och ange ange sedan ”Bredbandig” som företagsnamn, så bör ni få upp t.ex:
“BITCOM” eller ”BREDBANDIG IT-COMMUNICATION GBG AB” – Bg 5678-7039 (beroende på vilken bank man har)
Ert kundnummer (vilket INTE behöver vara 8 siffror som det ibland står) ser ni ovanför och man kan även ange ett personnummer.

Efter att ert medgivande är klart så kommer ni att få ett mail från er bank likt nedan:
”Vi bekräftar härmed att vi har tagit emot din anmälan för e-faktura.
Först efter att vi har skickat den första e-fakturan till dig kommer Bredbandig IT-Communication GBG AB att listas i din internetbank bland godkända e-fakturautställare.”

Så länge ni fått en pappersfaktura innan e-faktura blivit klart, ber vi er att betala in den.

Våra Kampanjer gäller 1 gång/person/hushåll, men om du är kund och flyttar till ett annat nät, så hör gärna med vår kundtjänst om du kan ta del av eventuell kampanj på din nya adress.

Att skicka fakturor per post/E-post kostar en del pengar i hantering, administration, kuvertering och porto.

Eftersom vi fakturerar fasta avgifter i förskott, så drar vi beloppet från ditt konto den sista vardagen varje månad (avser månaden efter).

Går den dragningen inte igenom, så gör vi ett till försök den 1a i månaden (avser samma månad).

Vi rekommenderar dock att alltid några dagar efter den 1a i varje månad, går in på ditt konto och se så att dragningen verkligen blivit genomförd.

Skulle beloppet av någon anledning inte ha dragits så kan man själv (för att undvika påminnelseavgift (betala in beloppet till 276379-5 och välja ”Meddelande” istället för OCR nummer och ange sitt kund-/eller personnummer som avsändare.

Ni har 14 dagars ångerrätt, från och med det att ni har gjort er beställning.

Dock inte efter det att tjänsten är inkopplad.

Om du önskar avsluta ditt abonnemang, så går det bra att maila in uppsägningen. Personnummer/Kundnummer skall finnas i uppsägningen.

Det är endast abonnemangsinnehavaren som kan avsluta abonnemanget. Undantaget vid dödsfall då dödsboet eller anhöriga får säga upp avtalet.

För att överlåta bredbandet till någon annan krävs detta bekräftar att detta önskas, det kan ni göra via mail eller telefon. Uppgifter vi behöver på den nya abonemangsinnehavaren är fullständigt namn, personnummer, mailadress och telefonnummer.

Så snart vi fått in din beställning så behandlas den inom kort och ett kabelmodem skickas i regel ut samma dag eller första vardagen efter.

Om SMS-avisering är möjlig, är vårt mål att du ska kunna sitta uppkopplad redan kvällen eller ett par dagar efter att ditt modem har skickats! (förutsätter att avtal är oss tillhanda dagtid en vardag)

Avtalet tecknas lättast via vår hemsida www.bitcom.se.

Telefoni

Du kan aktivera röstbrevlådan genom att antingen logga in dig på tele.bitcom.se och aktivera den under ”Min Profil”. Eller så kan du aktivera den genom att följa hänvisningarna du får när du ringer till nummer 133.

”Hemligt nummer” innebär att numret rapporteras endast till SOS alarmering, men inte till ”Eniro”.

”Dolt nummer” innebär att det inte visas på mottagarens display.

Hos Bitcom, kan man ha både Hemligt eller Dolt nummer eller båda två. Meddela oss bara hur du vill ha det, så ordnar vi det!

När du tecknar avtal via www.bitcom.se, så finns på sista sidan (steg 5) en meddelande ruta. Där kan du alltid skriva ett meddelande till oss om du önskar Hemligt och/eller Dolt nummer eller om det är något annat du känner att du vill meddela oss.

Alla tonvalstjänster fungerar precis som på en vanlig telefon.

Detta fungerar som vanligt med kortnummret 112. Däremot så har inte Larmcentralen möjlighet att spåra vart man ringer ifrån. SOS-Alarm kommer därför använda den adress som du registrerat telefonnummret på. Om du använder IP-Telefonin på en annan adress är det därför viktigt att ändra den adressen på Kundportalen.

Dock så fungerar inte 112 utomlands.

Nej, detta beror på att IP-Telefonidosan behöver ström för att fungera.

Ja det fungerar precis som vanligt att ringa betalsamtal.

Det finns en mängd olika kostnadsfria tilläggstjänster som man själv kan administrera via sin kundportal. Till skillnad från exempelvis Telia, så ingår t.ex. nummerpresentation och röstbrevlåda i vårt abonnemang. Även ett eget konto till administrationsportalen för hantering av tjänster och inställningar ingår.

Ja, man kan flytta (Portera) med sig sitt befintliga telefonnummer från ditt nuvarande bolag till oss.

Har du t.ex. Telia som leverantör idag, så kontaktar du dem och hör vilken uppsägningstid du har.

Om du t.ex har 1 månads uppsägningstid, och tecknar avtal hos oss den 2015-11-03, så anger du startdatum 2015-12-04 (= om en månad) i vår kalender. 

Ditt abonnemang hos Telia (Bas) avslutas automatiskt from att du blir kund hos oss.

Har du Tele2, Glocalnet etc, så säger du själv upp ditt abonnemang och anger startdatum hos oss dagen efter ditt nuvarande abonnemang avslutas.

Det går att använda IP-Telefonin utomlands. Ta bara med dig din IP-Telefonidosa till utlandet och anslut den till en fast Internetanslutning. Koppla sedan in en vanlig telefon och du ringer sedan till Sverige för vanlig Sverigesamtalstaxa (0,14 öre min, eller 0 öre min om du har Fastpris Sverigesamtal). Ingående samtal kostar inget och den som ringer till dig från Sverige betalar bara vanlig taxa inom Sverige.
Tänk på att om du exempelvis är i Spanien så kommer dina samtal till spanska telefonnummer gå via utlandstaxan.

Avståndet och hastigheten över din bredbandsanslutning till Internet när du är utomlands kan göra att samtalskvalitén sjunker en aning.

Ja, du kan ha upp till två telefoner/två telefonnummer kopplat till en IP-Telefonidosa. Ett prisvärt alternativ som passar bra om man ex. har ett mindre företag och önskar ha ett eget nummer eller om någon i familjen önskar ha ett eget abonnemang. Dosan har två separerade telefonuttag som man ansluter till två olika telefoner eller telefonnät hemma.

Alla tjänster som t.ex nummerpresentation och röstbrevlåda mm ingår precis som i ett vanligt
IP-Telefoni abonnemang. Kostnaden för att ha en extra telefon inkopplad samt ett extra nummer är 39 kr/mån (inkl. moms).

Vissa larm och Fax tjänster är inte alltid anpassade för IP-Telefoni, så vi ber er kontrollera med en säljare av produkten om det kommer att fungera tillsammans med IP-Telefoni. Eftersom IP-Telefoni inte fungerar om det t.ex. blir strömavbrott, innebär detta bl.a. att ditt larm inte fungerar.

Att ringa till andra som också har Bitcom IP-telefoni är helt kostnadsfritt! 

Ingen öppningsavgift eller minuttaxa!

Ja, men du kan välja att antingen betala en engångsavgift eller hyra den månadsvis.
I båda fallen så äger Bitcom boxen och den skall i retur efter att abonnemanget avslutas.

Nej, men om du bor i ett Koaxialnät (Bredband via ett kabel-TV nät och via ett ”Cablemodem”) så behöver du en fast bredbandsanslutning för att Bitcom Telefoni skall fungera.

Däremot om du bor i ett hushåll som har fiber anslutning (t.ex Framtidens Bredband, iTUX, Open Universe,  Svenska Stadsnät i Mölndal, Kungälvs Energi etc), så behöver du inte någon bredbandsanslutning, för då finns i ditt fiberuttag, en separat port/uttag, avsedd för IP-Telefoni.

Nej, du använder samma telefoner som du hade innan.

Nej, om du har betalningsanmärkningar så kan du inte abonnera på vår IP-Telefoni.

Nej, eftersom vi fakturerar rörliga avgifter månadsvik i efterskott så kan man inte ha kvartalsfaktura. 

Du kan välja mellan månadsfaktura eller autogiro, månadsvis.

Ångerrätt utan kostnad gäller i 14 dagar from att beställningen är bekräftad.

Därefter kommer kostnader som orsakats av din beställning att debiteras som t.ex

Portering (om den är gjord) 195 kr
Frakt 125 kr
Ev administrativa kostnader (om ett konto har hunnits skapats mm)

Makulering av beställning skall kan mailas till kundtjänst: kundservice@bitcom.se

För att spela in ett röstmeddelande så ring till 133 från din hemtelefon. Tryck på snabbval 9 och följ anvisningarna.

Du lyssnar av din röstbrevlåda genom att ringa 133.
Du kan även lyssna av dina röstmeddelanden genom att logga in på tele.bitcom.se

Säkerhetstjänster

Genom ett samarbete med ESET som är ett av de marknadsledande företagen inom säkerhetslösningar, kan vi erbjuda våra kunder säkerhetslösningar till en låg månadskostnad. Du väljer själv säkerhetsnivå efter ditt behov. Programmen vi erbjuder är:

ESET NOD32 Antivirus – 29 kr/(månad
(Antivirus + Antispionprogram)

ESET Smart Security – 39 kr
Antivirus + Antispionprogram + Brandvägg + (Antispam + Földrakontroll)

Lägg till 10 kr/mån för tjänsten och få den till 3 enheter.

Nuvarande version fungerar på följande operativsystem:

Windows,
MacOS,
Linux,
Android

 

Det finns många fördelar att abonnera på säkerhetslösning direkt från sin Internetleverantör.

Några av dessa är:
– Det blir billigare än om du köper motsvarande programvara i butik.
– Du får kostnaden uppdelad per månad och slipper betala allt på en gång.
– Du slipper programvara som slutar fungera beroende på att licenstiden gått ut.
– Du kan uppgradera nivå på skyddet och byta produkten efter behov.
– Uppstår det trots allt problem får du hjälp av vår support!

Ja, i vår tjänst Bitcom Säkerhet ingår funktionen ”Föräldrakontroll”. Detta program ger dig möjlighet att ”filtrera” bort sidor med olämpligt innehåll. Du väljer själv vilka kategorier du bedömer som olämpliga för dina barn. Du kan också enkelt själv lägga till en lista med webbplatser som skall blockeras eller tillåtas.

Mail & Webb

Du behöver ett så kallat FTP program för att flytta dina hemsidor till vår server. I FTP programmet anger du sedan vår serveradress samt ditt kontonamn och lösenord för det hemsidekonto du tänkt använda.
Troligtvis så har du inte din startsida rätt. Startsidan måste heta index.html eller index.htm och ligga i rotkatalogen (använder du PHP skall den heta index.php). Saknas denna sida så kommer webbläsaren inte att hitta någonting på din hemsideadress.
Du har 200MB lagringsutrymme per e-postkonto. Jämförelsevis så är ett mail med 15 rader text ca 5 kB stort, vilket innebär att det skulle få plats drygt 40 000st sådana mail för att fylla ett e-postkonto. Får du däremot mail innehållande bilagor blir de genast mycket större och tar därmed upp mer plats på ditt lagringsutrymme hos oss.
Du kan skicka e-postmeddelande som är max 10 Mbyte stora. Tänk dock att det fortfarande finns de som hämtar mail över uppringda analoga förbindelser och då kan det ta över 5 min att hämta 1Mb och en hel timme att hämta 10 Mbyte.
När du lagt upp ett nytt e-postkonto kan du prova detta genom att skicka ett mail till dig själv. Du skall också ha fått ett välkomstmail från oss
Du har totalt 1GB lagringsutrymme, fördelat på max 10st hemsidekonton.