I slutet av 2019 tog vi över som leverantör av er bredbandstjänst som du tidigare haft från Telenor. Nu är det även dags att flytta er telefonitjänst till oss så både bredband och telefoni blir samlat.
Detta kommer ske i ett par steg, och vi kommer att hålla dig informerad under överflytten.
Vi kommer att skicka ny utrustning till er som ska kopplas in i samband med flytten av telefonitjänsten. Den nya utrustningen är en kraftfull WiFi-router som med fördel kan användas till ditt bredband och har stöd för bredbandstelefoni. Du ansluter enkelt din hemtelefon till WiFi-routern via den port som finns avsedd för telefoni. Efter det att porteringen (flytten) är genomförd ska den gamla utrustningen skickas tillbaka till Telenor, och detta gör du kostnadsfritt med den returavi som du erhåller från oss.
För att vi ska kunna skicka ut ny utrustning till dig behöver du uppdatera dina uppgifter i formuläret nedan.
Utrustningen kommer att skickas till ert närmaste paketombud/utlämningsställe i November. För att säkerhetsställa att försändelsen adresseras rätt behöver ni meddela oss det mobilnummer och e-postadress som försändelsen skall aviseras till i formuläret nedan.
Flytten av din telefonitjänst ifrån Telenor till oss kommer ske i ett par steg.
Bredbandstelefoni:
– Nummerpresentation:
– Röstbrevlåda:
Sverigesamtal (fast telefoni):
Sverigesamtal (mobiltelefoni):
Öppningsavgift (alla samtal):
49 kr/mån
Ingår
Ingår
0,14 kr/min
0,99 kr/min
0,45 kr/samtal
49 kr/mån
15 kr/mån
8 kr/mån
0,20 kr/min
0,89 kr/min
0,69 kr/samtal
Alla priser ovan är inkl. moms. Priserna är hämtade ifrån Telenor 2021/04.
I överenskommelsen mellan Telenor och Bitcom skulle vi ta över deras bredbands- och telefonikunder i Telenors koax-nät.
I första steget flyttades bredbandstjänsten över och nu i steg 2 ska även telefonitjänsten flyttas över. Detta för att du som kund ska ha dina tjänster samlade på ett ställe.
Ja, Om du önskar flytta med ditt nummer till oss så går detta självklart bra, det kostar inget extra. Glöm inte att fylla i det telefonnummer som du vill flytta över i formuläret ovan.
Vi vill göra det så smidigt som möjligt för våra kunder att flytta över telefonitjänsten.
Därför börjar vi med att samla in korrekta kontaktuppgifter för att på bästa sätt kunna skicka ut den hårdvara som krävs.
När vi fått in uppdaterade kontaktuppgifter så kommer vi, tillsammans med Telenor, att lägga in en portering (flytt) av ditt abonnemang till oss. I samband med detta kommer vi skicka ut ett värdebevis till dig med inloggningsuppgifter som krävs för att logga in på vår onlineportal. I onlineportalen kan du hantera din telefonitjänst, se samtalshistorik och ställa in röstbrevlåda till exempel.
Porteringen kommer att ske automatiskt och vi kommer att kommunicera vilket datum din tjänst flyttas över till oss. Det är först då du ska installera den nya hårdvaran som du fått ifrån oss.
Efter att allt är igång och fungerar som det ska så ska du returnera den gamla utrustningen till Telenor. Du använder då den returavi som du får av oss i samband med att värdebeviset skickas hem till dig.
Observera att du ska ha kvar ditt befintliga kabelmodem. Det är endast eventuell router och/eller telefonidosa som ska returneras.
Ja, i och med att du behöver ha telefoniport för att koppla in din fasta telefon så behöver du använda vår router.
Dock kan du välja att stänga av routerfunktionen i vår router och koppla på din egna router. Kontakta vår support för mer information om detta vid installationstillfället.
Ja, i och med att den utrustning som du har idag är ett lån ifrån Telenor så måste denna returneras till dem.
Vi kommer att skicka en returavi till dig så bjuder vi på frakten för returen till Telenor.
Observera att det endast är router och/eller telefonidosa som ska returneras till Telenor. Ditt modem behöver inte bytas ut och kommer fortsatt att behövas för att din internet och telefonitjänst ska fungera.
Vid porteringen (flytten) av din telefonitjänst till oss så kommer du få ett värdebevis hemskickat. På värdebeviset står dina inloggningsuppgifter till vår onlineportal.
I onlineportalen kan du se din samtalshistorik, spela in röstmeddelande, lyssna av din röstbrevlåda med mera.
Telefonijänsten från oss och från Telenor är väldigt lika.
Se gärna prisjämförelsen längre upp på sidan.
Den fasta månadskostnaden är den samma, 49 kr/månaden men i vår tjänst ingår röstbrevlåda och nummerpresentation kostnadsfritt. Detta kostade extra hos Telenor.
För att se hela listan med minuttaxor för internationella samtal klicka på länken här nedan.
Ta kontakt med oss så hjälper vi till att reda ut eventuella frågor.
Maila oss direkt på telefonibyte@bitcom.se
Eller ring till vår kundtjänst på 031-706 27 40
I telefonitjänsten från oss ingår ett kostnadsfritt lån av en kraftfull WiFi-router med stöd för bredbandstelefoni.
WiFi-routern har stöd både för 2,4 och 5,0 Ghz bandet vilket ger dig snabb trådlös överföring av ditt bredband till surfplattor, datorer, spelkonsoler mm.
WiFi-routern är operatörsklassad med stöd upp till standarden 802.11ac (WiFi 5).
Den har även vanligt efterfrågade funktioner som t.ex. gästnätverk och föräldrakontroll. Utöver WiFi så finns dessutom 4 st utgångar i Gbit/s standard för kabelanslutna enheter samt telefoni-port (RJ11) för bredbandstelefoni.
WiFi-routern kopplas in i ert befintliga bredbandsmodem och din befintliga hemtelefon kopplas enkelt in i tele-porten på WiFi-routern.
Namnet på det trådlösa WiFi-nätverket finns på den klisterlapp som följde med i paketet, samt på sidan utav den trådlösa routern på en vit lapp. Namnet på WiFi börjar på ”Bitcom-”.
Lösenordet till det trådlösa nätverket står på undersidan utav routern efter ”Network Key”.
Ja, den routern och/eller telefonidosan du har idag, är ett lån från Telenor och ska returneras i originalförpackning med hjälp av den returavi du har fått.
Observera att du inte ska skicka tillbaka ditt modem. Detta kommer du fortsatt att behöva för din internet och telefonitjänst.
Ja, de två WiFi-nätverken är kombinerade i ett nätverk, detta då enheterna själva hamnar på 5GHz WiFi om enheten har stöd för detta.
Ni kan antingen ringa eller maila oss om detta så ordnar vi det på distans, alternativt genom att logga in på routerns Webbgränssnitt. Information om detta finns i manualen som medföljer routern.
Det är olika då väggar o.s.v. påverkar den trådlösa signalen, men generellt sett är så central som möjligt i midjehöjd den bästa platsen. Detta då de allra flesta enheter så som mobiler och surfplattor också befinner sig i midjehöjd.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |