Uppgradering av WiFi-router

I er tjänst så ingår idag lån av WiFi-router från Telenor, denna kommer nu bytas ut till en nyare som lånas av oss istället.

Den nya routern kommer skickas ut under oktober och ni kommer att bli aviserade via e-post och SMS, vänligen fyll i era uppgifter nedan.

WiFi-Router

Den nya routern har stöd för många nya avancerade WiFi-funktioner så som, band steering, 802.11 ac/n, roaming och Airtime fairness.

802.11n 2,4Ghz med 3x3 WiFi antenner. 802.11ac 5GHz med 4x4 WiFi antenner.

4x 10/100/1000 Base-T Ethernet portar
1x USB 2.0, 1x USB 3.0 portar

Statuslampor för Bredband, Internet , Telefonstatus, External, Wifi status, WPS och DECT

Operatörsklassad för att vi ska kunna ge dig den bästa supporten.

Operatörsbyte av bredbandstelefoni

För att behålla er telefoni, vänligen fyll i nedan formulär när ni har hämtat ut er router.

Flytt av telefonnummer

Så snart flytten av ditt telefonnummer är genomfört så postas ett värdebevis med startdatum.

Startdatum

Eftersom telefonnumret är kopplat till routern görs bytet av router på startdatumet angivet i ert värdebevis. Detta för att slippa avbrott på tjänsten.

Returnera routern

När den nya routern är uppkopplad så packar ni ner routern som ni lånat av Telenor och returnerar denna i originalförpackning med den returavi ni fått.

Vanliga frågor

Namnet på det trådlösa WiFi-nätverket finns på den klisterlapp som följde med i paketet, samt på sidan utav den trådlösa routern på en vit lapp. Namnet på WiFi börjar på ”Bitcom-”.

Lösenordet till det trådlösa nätverket står på undersidan utav routern efter ”Network Key”.

Den router du har idag från tillverkaren Technicolor är ett lån från Telenor och ska returneras i originalförpackning med hjälp av den returavi du har fått.

Om du redan har en egen router behöver du inte koppla in routern som skickades ifrån oss.

Ja, de två WiFi-nätverken är kombinerade i ett nätverk, detta då enheterna själva hamnar på 5GHz WiFi om enheten har stöd för detta.

Ni kan antingen ringa eller maila oss om detta så ordnar vi det på distans, alternativt genom att logga in på routerns Webbgränssnitt. Information om detta finns i manualen som medföljer routern.

På framsidan utav den trådlösa routern finns det en WiFi/Trådlös symbol. Denna har Touch-funktion och om denna är släckt räcker det med att trycka på WiFi-symbolen för att få WiFi-att starta upp igen.

Det är olika då väggar osv påverkar den trådlösa signalen, men generellt sett är så central som möjligt i midjehöjd den bästa platsen. Detta då de allra flesta enheter så som mobiler och surfplattor också befinner sig i midjehöjd.

Skulle routern ha hängt sig räcker det i de allra flesta fallen med en vanlig omstart. Koppla då bort strömmen i ca 10 sekunder och koppla sedan tillbaka strömmen igen. Skulle det fortfarande inte fungera efter ett par minuter vänligen återkoppla då till oss för felsökning utav anslutningen.

Om WiFi inte når till ett rum kan man först testa att placera om routern, oftast till en så central plats som möjligt men beroende på utformning på bostaden kan det vara olika.

Nej inte i nuläget utan detta är någonting vi kollar på att erbjuda längre fram. Om ni införskaffar sådan tänk på att WiFi-förlängare/Förstärkare ofta är källan bakom att hastigheten över WiFi blir låg.

Om routern precis blivit inkopplad till nätverket kommer den att börja uppdatera sig själv efter ett tag, detta brukar dröja mellan 15–30 minuter innan WiFi kommer igång.

På baksidan utav routern finns det ett litet hål markerat ’Reset’ bredvid strömknappen. Tryck in Reset med ett gem eller liknande tills lamporna på framsidan utav routern börjar blinka och sedan släppa med gemet. Routern kan då ta mellan 15-30 minuter innan den kommer igång helt.

Om inga lampor lyser på routern kan det vara så enkelt som att strömknappen på baksidan utav routern är avstängd. Denna sitter bredvid strömingången baktill på routern.