Kundservice

FAKTURERING

Vanliga frågor om ditt abonnemang

Beställning av bredband/telefoni

Om du beställer din internettjänst via ditt fibernäts portal startar det i vissa nät direkt medan i andra nät startar vi upp tjänsten ifrån oss så snart din beställning blivit hanterad. Detta sker vanligtvis samma dag eller nästkommande vardag.

Tecknar du via vår hemsida startar din tjänst generellt upp samma dag eller nästkommande vardag om beställningen sker på en helg.

Lättast ansöker du om E-faktura eller Autogiro via din internetbank. Alternativt kan du fylla i vår blankett och skicka in till oss.

Längre ner på sidan kan du läsa mer om hur du skaffat E-faktura eller autogiro.

För att få tillgång att se din faktura behöver du istället välja E-faktura som betalningsalternativ. 

Dessvärre finns inte möjlighet att automatiskt få en fakturakopia vid autogiro.

Fakturaavgiften är en administrationsavgift som täcker kostnaden för att du ska få din pappersfaktura skickad till dig.

Vi värnar om miljön och vill därför uppmuntra våra kunder att istället ta emot sin faktura via e-faktura eller autogiro. Det är dessutom kostnadsfritt.

Förändring av abonnemang

Självklart! Slå oss på kundservice en signal så hjälper vi dig gärna att höja/sänka din hastighet.

Höja hastigheten
Önskar du höja hastigheten kan vi i regel göra det med kort varsel (dagtid på vardagar). Du får då på nästkommande faktura en tilläggsdebitering för mellanskillnaden under dessa dagar.

Sänka hastigheten
Sänka din hastighet kan vi kostnadsfritt göra nästkommande månadsskifte (beroende på om din debitering för nästkommande månad är skapad eller ej).

Bitcom finns i många olika stadsnät. Slå oss gärna en signal så hjälper vi dig att se om Bitcom även finns på din nya adress.

Du kan även använda sökfunktionen på bredbandssidan för att se själv om Bitcom finns tillgängliga på din nya adress.

Om du önskar avsluta din/dina tjänster hos oss behöver du ringa oss på 031-706 27 40. Öppettider för uppsägning är vardagar 9-17.

Uppsägningstiden beror av vilket avtal du tecknat med oss och om du har bindningstid. Vilken uppsägningstid som gäller för dig framgår av den beställningsbekräftelse du fick vid tecknandet av din tjänst.

Vid uppsägning av tjänster som innehåller lån- eller hyrutrustning ska utrustningen returneras till oss inom 10 dagar efter uppsägning. Du får all information vilken utrustning som eventuellt ska återlämnas och hur du gör detta, i den bekräftelse som skickas till dig i samband med din uppsägning.

Det är endast abonnemangsinnehavaren som kan avsluta abonnemanget. Undantaget vid dödsfall då dödsboet eller anhöriga kan säga upp avtalet.

Övriga frågor

Våra kampanjer gäller 1 gång per person/hushåll.

Flyttar du till en ny adress som tillhör ett annat stadsnät så hör gärna med vår kundtjänst om du kan ta del av eventuell kampanj på din nya adress.

Eftersom vi fakturerar fasta avgifter i förskott, så drar vi beloppet från ditt konto den sista vardagen varje månad (avser månaden efter).

Går den dragningen inte igenom, så gör vi ett till försök den 1a i månaden (avser samma månad).

Vi rekommenderar dock att alltid några dagar efter den 1a i varje månad, gå in på ditt konto och se så att dragningen verkligen blivit genomförd.

Skulle beloppet av någon anledning inte ha dragits så kan man själv (för att undvika påminnelseavgift (betala in beloppet till 276379-5 och välja “Meddelande” istället för OCR nummer och ange sitt kund-/eller personnummer som avsändare.

Du har 14 dagars ångerrätt från det att du har gjort din beställning online.

Observera att det inte gäller efter det att tjänsten är inkopplad.

För att överlåta din bredband eller telefonitjänst till någon annan krävs det båda parters bekräftelse.

Detta gör ni enklast genom att fylla i vår blankett om överlåtelse.

Klicka här för att komma till sidan med blanketter.

Det går också bra att göra överlåtelsen via mejl eller telefon. De uppgifter som vi behöver på den nya abonnemangsinnehavaren är fullständigt namn, personnummer, e-postadress och telefonnummer.

Guide för autogiro och E-faktura

Autogiro

Att ansöka om autogiro gör du lättast via din internetbank. 

Logga in i din Internetbank och gå in under ”betala och överföra”.

Leta där reda på ”Anslut Autogiro” och ange sedan ”Bredbandig” som företagsnamn. Beroende på vilken bank du har kommer då antingen “BITCOM” eller ”BREDBANDIG IT-COMMUNICATION GBG AB” komma upp som alternativ. Vårt bankgiro skall oavsett vara det samma, Bg 5678-7039.

Ange ditt kundnummer i fältet “Betalar- / Kundnummer” och välj från vilket konto pengarna ska dras.

När ditt medgivande är klart hos Bankgirocentralen kommer du att få besked från oss om när pappersfakturering upphör och Autogirot träder ikraft istället.

Så länge du får en pappersfaktura (innan autogiro är klart) ber vi dig att använda den för inbetalning.

Vill du istället fylla i en autogiroblankett och skicka in till oss kan du ladda ner den genom att klicka på “hämta autogiroblankett”.

Man uppkopplad på WiFi med sin trådlösa laptop

E-faktura

Logga in i din Internetbank och gå in under ”betala och överföra”. Leta där reda på ”E-faktura” och ange sedan ”Bredbandig” som företagsnamn. Beroende på vilken bank du har kommer då antingen “BITCOM” eller ”BREDBANDIG IT-COMMUNICATION GBG AB” komma upp som alternativ. Vårt bankgiro skall oavsett vara det samma, Bg 5678-7039.

Ange därefter ditt personnummer i avsett fält. Efter att ditt medgivande är klart kommer du att få ett mail från din bank med innehållet likt nedan:

”Vi bekräftar härmed att vi har tagit emot din anmälan för e-faktura. Först efter att vi har skickat den första e-fakturan till dig kommer Bredbandig IT-Communication GBG AB att listas i din internetbank bland godkända e-fakturautställare.”

Så länge du får en pappersfaktura (innan E-faktura är klart) ber vi dig att använda den för inbetalning.